Coalitieakkoord 2022-2026

detail image

De afgelopen twee maanden hebben we met Leefbaar Rotterdam, D66 en Denk onderhandeld over een nieuw te vormen coalitie. Dat was niet altijd makkelijk. De standpunten van deze partijen lopen namelijk op een aantal onderwerpen sterk uiteen. Dat maakte het ook een verrassing voor velen dat juist deze partijen met elkaar aanschoven aan de onderhandelingstafel. En ondanks dat een flink aantal mensen dacht dat we er niet uit zouden komen, is ons dat wel gelukt. Daarom ligt er sinds vandaag een prachtig VVD-akkoord waar we heel trots op zijn. Hieronder een aantal highlights.

• Er wordt stevig geïnvesteerd in veiligheid. Er komen zo’n 100 Handhavers bij (en die krijgen ook nog eens beter betaald), we gaan werken met pleinstewards die in de nachtelijke uren toezicht houden op pleinen (een VVD-idee uit de campagne) en breiden het aantal veiligheidscamera’s in de stad uit. Ook maken we meer geld vrij om de drugsmaffia in de Rotterdam te bestrijden en gaan we door met onder andere de effectieve patseraanpak en preventief fouilleren worden doorgezet.
  • Naast veiligheid is het oplossen van de woningnood nu topprioriteit en we zijn dan ook trots dat we de komende vier jaar, ondanks de uitdagende marktomstandigheden minimaal 3.500 woningen per jaar gaan bijbouwen.
  • Ook in de buitenruimte gaan we door met een verbeterslag. In de vorige periode hebben we al bijna 22 hectare groen aan de stad toegevoegd en daar komt de komende vier jaar nog 20 hectare bij. Ook gaan we door met de zeven grote groene stadsprojecten en gaan meer investeren in het schoonhouden van de stad.
  • Op het gebied van mobiliteit zijn in de stad grote uitdagingen. We gaan de komende periode onder andere aan de slag met een slim verkeerscirculatieplan en we gaan ons focussen op het oplossen van knelpunten in de verkeersstromen. Verkeeraso’s kunnen daarnaast hun borst nat maken.
  • Terwijl de OZB in Amsterdam door het dak schiet, wordt in Rotterdam de OZB de komende vier jaar niet verhoogd.

De fractie heeft er heel veel zin in om met dit akkoord aan de slag te gaan!

Lees hier het akkoord.