Meer sport in de buitenruimte

29 maart 2024
detail iamge

ROTTERDAM - In december diende raadslid Erik Verweij zijn plan in om meer sportplekken in de buitenruimte voor elkaar te krijgen. Deze week verdedigde Erik het plan in de raad en met groot succes, het college van B&W is al aan de slag gegaan met onze punten.

“Rotterdam kan een stuk sportiever worden ingericht,” zegt Erik Verweij. “Met deze initiatiefnota krijgt sport een prominentere, meer zichtbare plek in de Rotterdamse buitenruimte. Van buiten fitnessen en boulderen tot schaken en skaten. Zien sporten, doet sporten. Daarom ben ik blij én trots dat het college de handschoen zo heeft opgepakt.”

Met het plan worden er 10 stappen gezet om sport in de buitenruimte een betere plek te geven.

1. Er wordt gekeken waar in de stad behoefte is aan meer publieke sportplekken;
  2. Tijdelijke buiten sportplekken gaan worden ingezet om belangstelling te peilen;
  3. Rotterdammers worden uitgenodigd om mee te denken bij het ontwerp van (nieuwe) sportplekken;
  4. We starten op 3 plekken een pilot sport kluisjes in de buitenruimte;
  5. Er wordt duidelijke informatie bij publieke sportplekken verstrekt;
  6. We kijken kritisch naar de toegankelijkheid van ons sportaanbod in de buitenruimte;
  7. Om grote sportlocaties veiliger te maken wordt gekeken of er wel (voldoende) verlichting is;
  8. We maken een actuele kaart met publieke sportplekken in Rotterdam;
  9. Sportclubs worden aangemoedigd om hun ongebruikte ruimte open te stellen;
  10. We gaan sportverenigingen en -aanbieders stimuleren om workshops, clinics en andere activiteiten te geven aan jong en oud.

Kent u nog een goede plek voor sportvoorzieningen in de open lucht? Laat het Erik weten via epj.verweij@raadrotterdam.nl.

Erik Verweij