Rotterdam eerste stad met aanpak overlast bezorgscooters.
18 februari 2021We laten, zeker sinds de uitbraak van de coronapandemie, steeds meer eten thuis bezorgen en de verwachting is dat dat in de toekomst die trend zal doorzetten. Dat is natuurlijk comfortabel, maar heeft ook een schaduwkant: er is daardoor een enorme toename van bezorgscooters die door de stad heen scheuren, die daarbij de verkeersregels massaal aan hun laars lappen en ongelukken veroorzaken. De gemeenteraad van Rotterdam is er klaar mee en neemt vandaag een initiatiefvoorstel van de VVD aan dat hier een einde aan moet maken. Daarmee is de Maasstad de eerste stad van Nederland die met een specifieke aanpak op bezorgscooters komt, waarbij restauranthouders nauw worden betrokken.
Geschept door een bezorgscooter
Uit gegevens van verzekeraars bleek dat bezorgscooters gemiddeld zes keer vaker schade rijden dan privérijders, het schadebedrag bij ongelukken 75% hoger is en slachtoffers bij ongelukken met bezorgscooters meer letsel oplopen op in vergelijking met particuliere scooters. “Terwijl normale scooterrijders zich overwegend gedragen in het verkeer, maken deze gasten het echt te bont op straat”, stelt Karremans, die benadrukt dat het lang niet alle bezorgscooters betreft. Toen Karremans zelf getuige was van een ongeval dat veroorzaakt werd door een bezorgscooter, was voor hem de maat vol. “Je fietst netjes door groen en vervolgens word je geschept door zo’n malloot - ik kan het niet anders zeggen - die dwars door rood heen scheurt. Dit ongeval was geen uitzondering en met dit plan wil daar iets aan doen”.
Rotte appels aanpakken
Het VVD-plan geeft de gemeente en politie meer ruimte om overlastgevende bezorgers via dossiervorming beter in beeld te krijgen, de horecabedrijven waarvoor zij werken harder op hun verantwoordelijkheid aan te spreken en in uiterste geval zelfs over te gaan op bestuurlijke maatregelen. “Horecabedrijven laten soms minderjarige jongens zonder rijbewijs op een scooter door de stad heen scheuren. Die bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid pakken. Zoals al die Rotterdamse ondernemers die dit wel netjes doen en wel verantwoord omgaan met hun personeel”, aldus Karremans. Vooraf wordt ieder horecabedrijf per brief op de hoogte gesteld van de nieuwe aanpak. Bovendien wordt ondernemingen hulp geboden zoals een gesprek met politie, het opstellen van een afsprakenkaarten en trainingen waarbij de bezorgers de confrontatie aangaan met hun eigen rijgedrag. “Wanneer er geen verbetering is, er gesprekken zijn gevoerd en afspraken worden geschonden. Dan moet er kunnen worden opgetreden”, stelt Karremans. Dat kan bijvoorbeeld door extra controles, een onderzoek van de arbeidsinspectie of andere ketenpartners en eventueel het uitschrijven van bestuurlijke boete of een (tijdelijke) sluiting.
Succes in Feijenoord
Het afgelopen jaar heeft de politie tijdens een pilot voor het gebied Feijenoord de overtredingen van maaltijdbezorgers middels een schaduwadminstratie apart bijgehouden. Dit heeft geleid tot 26 registraties van in totaal tien bedrijven. Dat betekent dus bijna drie verkeersdelicten per bedrijf in een periode van slechts een paar maanden. “En dat is nog maar het aantal geregistreerde overtredingen. Het aantal verkeersincidenten blijkt dus geconcentreerd te zijn bij een beperkte groep horeca-uitbaters, terwijl bijna alle andere ondernemers hun zaak gewoon veilig runnen”, concludeert Karremans. Die geregistreerde horeca-uitbaters zijn allen aangeschreven en gewaarschuwd door de politie. Uit de resultaten van de pilot, die de gemeente alvast liet uitvoeren tussen januari en augustus 2020 om te bekijken of het VVD-plan in de praktijk hout zou snijden, blijkt dat dit werkt. De frequentie van de verkeersovertredingen door bezorgscooters nam vrijwel direct af. Voor de horecabedrijven die eerder vrijwel wekelijks voor overtredingen onder de aandacht kwamen, is dit nu maximaal één keer in de vier tot acht weken is. Het voortdurend bijhouden van de verkeersovertredingen maakt horeca-uitbaters bewust van het feit dat bij het uitblijven van eigen maatregelen in de bedrijfsvoering op termijn gevolgen kan hebben voor de exploitatie. Karremans: “Dit zijn resultaten die tellen, daarom willen we dat deze aanpak verder uitgerold in gebieden waar ook veel overlast ervaren wordt, zoals Delfshaven en het Oude Westen”.
Het initiatiefvoorstel zal vandaag unaniem door de Rotterdamse gemeenteraad worden vastgesteld. Vanaf dat moment wordt de aanpak in de in het beleid opgenomen en uitgevoerd.