Kandidaat waterschap

Daniel Sikkens

Wie ben ik?

Daniël Eric Sikkens, geboren in Groningen op 3 januari 1957, getrouwd, drie zonen en een kleinzoon en met een tweede kleinzoon op komst uitgerekend op de dag van de verkiezingen. Hobby’s: golfen, hond, rally rijden, wandelen (4Daagse Nijmegen 5*) en stamboomonderzoek.

Achtergrond en ervaring

Rechtenstudie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (aankomst 1975). Na de diensttijd als officier in opleiding bij de Militair Juridische Dienst. In 1981 begonnen als advocaat bij Nauta van Haersolte (nu: Nauta Dutilh), in 1985 als bedrijfsjurist overgestapt naar Koninklijke Nedlloyd, vanaf 1989 in verschillende managementfuncties bij Koninklijke Nedlloyd en Nedlloyd Lijnen werkzaam geweest. In 1999 gestart als zelfstandige adviseur op het gebied van M&A en Legal Interim. Toezichthouder bij onder meer Stichting Nedlloyd Pensioenfonds (tot oktober 2020) en een aantal medische kinderdagverblijven. Bestuurder van verenigingen en stichtingen (geweest), waaronder Rotterdamse Schoolvereniging, Golfclub Kralingen, Vereniging Hermes (nu Vereniging Walhalla), Erasmus Sport (waaronder de organisatie van de European Universities Games Rotterdam in 2014), Erasmus Alumni Club en Stichting Kunstbezit Koninklijke Nedlloyd. Actief betrokken bij een aantal goede doelen. In 2017 met functioneel leeftijdsontslag als reserve-majoor van de Militair Juridische Dienst.

Kandidatuur waterschapsverkiezingen

Nu ik in mijn werkzame leven heb besloten mijn tijdsbesteding terug te brengen tot een dag of drie per week is er tijd vrijgekomen om mij actief in te gaan zetten voor de publieke zaak. Een wens die er altijd al is geweest, maar waar vanwege de tijdsbesteding in mijn juridische adviespraktijk, mijn werkzaamheden bij onder meer het Nedlloyd Pensioenfonds en een aantal bestuurlijke functies geen gelegenheid toe bestond.

Waarom als volksvertegenwoordiger inzet voor de publieke zaak als het gaat over waterschappen? Gaarne draag ik bij aan een veilig en welvarend Nederland, waar de taken van de waterschappen een belangrijk onderdeel van zijn. Bescherming tegen het water, voldoende water en kwaliteit van het water, waarbij onder meer het klimaat, de toenemende mondigheid van betrokkenen en de stijgende kosten een grote rol spelen. Dat vergt veel overleg, maar ook een daadkrachtig bestuur. In die setting voel ik mij thuis. Waar ik mij ook thuis bij voel is de wijze van overleg binnen het waterschap. Ik heb daar tijdens de cursus ‘Actief voor het waterschap’ en twee vergaderingen van het waterschap (commissie AZM en VV) kennis van kunnen nemen. Overleg op basis van argumenten en naar elkaar luisterend. Door mijn uitgebreide bestuurlijke ervaring ben ik gewend aan het vaststellen van algemene beleidskaders en heb ik ruime ervaring opgedaan als toezichthouder met inzicht in de scheidslijnen tussen de rol van de toezichthouder en die van het (dagelijks) bestuur. Voor het vervullen van de taak als lid van het algemeen bestuur van het waterschap heb ik voldoende tijd beschikbaar.

Wat voeg ik – verder – toe aan de fractie? Gezonde werklust, kameraadschap (‘wij staan er samen voor’), ervaring met lange agenda’s en veel vergaderstukken en ‘de envelop (of vandaag de dag de digitale file) met vergaderstukken gaat niet pas tijdens de vergadering open’.

Aan de slag voor Rotterdam